Merk, visuele identiteit, logo. Wat is het verschil?

Merk, merkidentiteit, visuele identiteit, logo, huisstijl, merkstijl – het zijn termen die nogal eens door elkaar worden gehaald. Ook hier bij Airsolid. Het praat nu eenmaal een stuk makkelijker om het te hebben over je ‘merk’, dan de hele tijd volledig ‘merkidentiteit’ te zeggen. Maar wat maakt nu het verschil tussen deze termen?


Merk

Your brand is what people say about you when you’re not in the room, is een bekende uitspraak van Amazon CEO Jeff Bezos. Het geeft goed aan dat een merk niet alleen gaat over wat je ziet, maar over het totaalbeeld dat mensen van je hebben.

Een merk (ook wel in het Engels brand genoemd) is wat er door het publiek gedacht, gevoeld en ervaren wordt bij een bedrijf. Het gaat over beleving, het imago dat je hebt bij je klanten.

Dat imago kun je laden (branding) zodat het past bij waar je voor staat, of wat je wilt zijn. Denk aan Nike, dat als merk staat voor altijd doorzetten en energie. Just do it!

Verschillende Nike campagnes kunnen elk hun eigen vormgeving en stijl hanteren en toch hetzelfde merk onderschrijven. Een merk is iets dat gaandeweg gebouwd wordt en niet zomaar is te veranderen. Het is de perceptie die mensen van je hebben.

“Je merk is wat mensen over je zeggen als jij niet in de kamer bent.”
Jeff Bezos – CEO Amazon

Merkidentiteit, visuele identiteit

Een merkidentiteit, visuele identiteit of om helemaal volledig te zijn visuele merkidentiteit, is, zoals het woord al aangeeft, visueel. Het bestaat uit de zichtbare elementen van je merk. Het is wat jouw merk concreet en herkenbaar maakt. Een goede visuele merkidentiteit sluit aan op jouw waarde propositie en vertaalt het DNA van je merk naar iets dat jouw publiek herkent en omarmt. Het vormt de constante in je communicatie uitingen: het logo, je kleurenpalet, stijl van fotografie. Denk daarbij ook aan hoe je jezelf in social media laat zien, in bewegend beeld of op ruimtelijke presentaties op events.

Het vertalen van het Waarom, Hoe en Wat van je bedrijf naar een krachtige en herkenbare merkidentiteit, is de kern van wat Airsolid als ontwerpbureau voor je doet. Zodat jouw publiek zich kan identificeren met wat ze van je zien en zo de weg vindt naar wat je nog meer te vertellen hebt.

Logo, woordmerk en beeldmerk

Kort gezegd is je logo en/of beeldmerk de sterkste samenvatting van je waarden, diensten en producten naar een vormgeving die dit zichtbaar en tastbaar maakt.

Logo komt van het Griekse λογος (logos), dat letterlijk "woord" betekent, en staat voor de uitgeschreven merknaam - denk aan het HEMA logo. Er is geen icon, beeld of andere vorm bij betrokken dan de naam HEMA. En een woordmerk? Dat is gewoon de Nederlandse benaming voor een logo.

Een beeldmerk is zoals het woord al aangeeft iets met een "beeld" – een plaatje, icon of vorm. Dit kan zelfstandig gebruikt worden zonder de bedrijfsnaam. Denk bijvoorbeeld aan het blauwe Twitter vogeltje. Ook zonder de naam "Twitter" weet iedereen voor welk merk dit staat.

Een combinatie van logo en beeldmerk is ook mogelijk. Er zijn merken die de hun merknaam alleen gekoppeld aan hun beeldmerk tonen en merken die zowel beeldmerk als logo afzonderlijk én samen tonen.
Hopelijk heb je nu wat helderheid over wat het verschil is tussen de verschillende termen. Zodat je precies weet waar je het over hebt wanneer je praat over je merk, je merkidentiteit of je logo. Maar maak je geen zorgen; ook als je ze door elkaar gebruikt begrijpen we je wel (want dat doen we zelf ook regelmatig). Het belangrijkste is dat we samen kijken naar wát je ermee wil bereiken, en er voor zorgen dat je resultaat boekt.

Nieuwsgierig geworden?
Neem contact met ons op, dan kijken we hoe we je kunnen helpen een geweldig merk te worden.
Meer informatie?
Bel Airsolid oprichter Dirkjan Brummelman +31 6 28 78 45 50
of mail naar letsmake@airsolid.nl