Resultaten

Zichtbaarheid en herkenbaarheid als afzender

Wat is de echte waarde van je merk identiteit? Waarin maakt design het verschil? Een kort gesprek.
AS
Een kort vraaggesprek over de merkidentiteit van NJR 👇

Wil je jezelf even kort voorstellen?
FT
Ik ben Femke Twisk, communicatie
medewerker bij NJR.
Met welke vraag kwam NJR bij Airsolid?
AS
FT
NJR heeft als doel jongeren te helpen ‘hun beste zelf’ te worden. We zijn initiator van veel verschillende projecten die jongeren ondersteunen en hen aanjagen in hun persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling.
Zowel jongerenorganisaties, de overheid als de jongeren zelf behoren tot onze doelgroep. Deze pluriformiteit aan boodschappen en ontvangers ging vaak ten koste van onze zichtbaarheid als afzender.
We zochten een merkidentiteit die onze rol als springplank voor de nieuwe generatie onderstreepte, en die in woord en beeld aansluiting had bij zowel de jonge doelgroep als organisaties en overheidsinstanties.
Wat hebben de stappen tot aan het vormen van je merkidentiteit opgeleverd? 
AS
De vorming van de merkidentiteit hebben we heel onderzoeksmatig aangepakt. Stap voor stap kregen we helderheid in hoe we precies benoemen en laten zien waar we voor staan.
Door eerst onze kernwaarden uit te werken wisten we aan welke eigenschappen de visuele identiteit moest voldoen. We konden zo sneller duidelijke keuzes maken.
De oplossing lag in een beeldmerk dat zijn kracht haalt uit zijn abstractie. Het draagt onze waarden impliciet uit. Daarmee dringt het je niks op en geeft het ruimte aan jouw interpretatie, je kunt het je eigen maken.
Door de huisstijl –het logo, typografie en huisstijl kleuren– hebben we een mooie basis gecreëerd waarmee we eigenhandig verzorgd grafisch werk kunnen produceren.

Dit zie je terugkomen op drukwerk, social media maar ook op textiel. Het is een beeldmerk geworden dat op vele uitingen goed zichtbaar en krachtig naar voren komt. 
FT
Wat betekent de merkidentiteit vandaag de dag voor je organisatie? Wat is het effect op de langere duur? 
AS
Door de vele projecten van NJR, die voorheen eerst hun eigen identiteit hadden maar nu een eenheid zijn, zien jongeren NJR nu ook als organisatie achter het project.
Het geeft meer zichtbaarheid en herkenbaarheid aan NJR als afzender. Belangrijk voor ons, omdat jongeren via verschillende projecten kunnen instappen maar zo de diversiteit en mogelijkheden van de organisatie zien. 
FT
Zijn er onverwachte positieve effecten voortgekomen uit het design traject? 
AS
Voor ons project NJR Studio Bold hebben we zelf een beeldmerk gemaakt door een diapositief te maken van het NJR logo.
Dat had een verassend krachtig effect.

Op deze manier kunnen we nu ook Studio Bold als zelfstandig merk laten stralen. 
FT
Was het de investering waard?
AS
Meer dan.
Je ziet dat de organisatie nu veel sterker en herkenbaarder naar voren komt tijdens events. Medewerkers dragen met trots de merchandise met het logo.

De huisstijl vormt een prachtige basis waarmee we communicatie uitingen kunnen produceren. 
FT
AS
Goed te horen, dankjewel Femke!
Deze case bekijken
Meer weten?
Bel Airsolid oprichter Dirkjan Brummelman
of stuur ons een mailtje.
Mail AirsolidBel Dirkjan