Waaromkiesjij.nl

Een merkidentiteit op het scherpst van de politieke snede

Merk identiteit
Concept design
Short copy
Het politieke en maatschappelijke landschap raakt steeds meer verdeeld. Mensen met verschillende achtergronden en meningen kunnen elkaar moeilijker vinden, zowel in de fysieke wereld als digitaal, en dat is slecht voor onderling vertrouwen en onze democratie.

In de aanloop naar de verkiezingen van 2021 lanceerde maatschappelijke onderneming Civinc het discussieplatform Waaromkiesjij.nl. Rondom prikkelende stellingen raken politieke opponenten met elkaar in gesprek, om zo verrassend vaak te ontdekken dat ‘de ander’ op slechts kleine punten van hen verschilt. Aan Airsolid de vraag dit te vatten in een communicatieve merkidentiteit!
logo WaaromKiesjij
Meer dan een logo
Het logo van Waaromkiesjij verbeeldt het gesprek tussen twee opponenten. Maar hoewel het logo zeker helpt in de positionering en het vangen van aandacht, is het nog maar het eerste stapje.

Beter zou het zijn wanneer de discussie al direct wordt aangejaagd. Daarom stelt Airsolid voor de identiteit tot leven te laten komen in een kleinschalige social campagne.
Een driftig campagne figuurtje
Politiek is emotie
Hoe beschaaft we allemaal ook denken te zijn, politiek is natuurlijk pure emotie. Helemaal niet erg, want dat leent zich goed voor de campagne!

Gebaseerd op het logo, zijn twee karakters vormgegeven als levende spraak-ballonnen. Ze komen voortdurend met elkaar in botsing rondom stellingen. Ze saboteren elkaar, zijn gefrustreerd, schoppen een relletje. Om goed te laten zien dat dit niet een overheidscampagne betreft, mag het best scherp zijn. Wél met een goeie dosis humor.
Een teleurgesteld campagne figuurtje
Een zielig campagne figuurtje
Campagne banier met de tekst "Omdat multi culti is mislukt" met daarbij een boos figuurtje en een sarcastisch lachend figuurtje.
Oppi & Noppi
De twee karakters werden direct omarmd en kregen intern de namen ‘Oppi & Noppi’ toebedeeld.
Dankzij Oppi en Noppi konden polariserende thema's als de multi culturele samenleving en de Covid vaccinatie recht voor zijn raap gemeld worden, zonder al te beladen te worden.
De verhitte strijd tussen Oppi en Noppi werkte ontwapenend en relativerend. Wat maken we ons toch druk met zijn allen!
Campagne teaser: Omdat ik (g)een vaccin wil
Campagne teaser: Omdat recht op privacy heb
Omdat ik meer groen/blauw op straat wil
Leon Horbach — Co founder Civinc:
“Naast dat we behapbaar campagnemateriaal wilden, hoopten we stiekem op een logo dat zou kunnen voortbestaan tot ná dit project. Het resultaat is strak en clean. We kunnen niet wachten om ook voor onze overige merken samen te werken met Airsolid om in vergelijkbare stijl verder te gaan.”
Omdat de temperatuur omlaag moet
Omdat het eigenlijk prima gaat
Omdat iedereen moet willen deugen
een beeld van een iPhone met de Instagram beelden uit de Waaromkiesjij campagne
Waaromkiesjij t-shirt en totebag met print van een campagne figuurtje
Waaromkiesjij hebbedingetjes
Waaromkiesjij koffiebeker
Omdat ik hulp nodig heb
Waaromkiesjij in het nieuws
De urgentie van Waaromkiesjij was evident: overal in de media, van links tot rechts, doken oprichters Ruben Treurniet en Leon Horbach op om hun verhaal te mogen doen. In de aanloop naar de verkiezingen hebben zij zo meer dan 330.000 bezoekers naar het platform weten te trekken. Een groot succes!
Waaromkiesjij campagne figuurtjes die boven op elkaar staan in een wankel evenwicht
foto van Civinc co-founder Leon Horbach, lachend
Leon Horbach
Co-founder Civinc

Wij wilden een herkenbaar merk neerzetten. Een die vertrouwen, laagdrempeligheid en spanning communiceert. Voor een vrij abstract concept als Waaromkiesjij is een aantrekkelijke en sterke merkidentiteit dan onontbeerlijk. We ontvingen zeer veel positieve reacties, onze verwachtingen zijn echt overtroffen!
Meer weten?
Bel Airsolid oprichter Dirkjan Brummelman
of stuur ons een mailtje.
Mail Airsolid Bel Dirkjan